امين آقارحيمي : دبيراجرايي سمينار: طبق اخبار اعلام شده قرار است، سمينار آشنايي با بازارهاي بين المللي(فاركس) و فرصتهاي سرمايه گذاري نوين در روز سه شنبه 20 اسفندماه 1387 ، ساعت 16 – 18 عصر ، در مكان يزد- ميدان امام حسين(ع)، بلوار دانشجو، مركز تربيت معلم ، سالن همايش برگزار شود كه اين سمينار با همت سازمان نظام صنفي رايانه اي استان يزد ؛ شركت رايان تجارت كوير و شرکت IFC Marketsh Corp. برپا مي شود كه اعلام شده شركت در سمينار به صورت رايگان و براي عموم آزاد است.
با توجه به درخواست تلفني برخي از دوستان مبني بر ارايه توضيحات ساده ومفيد در مورد مفهوم بازار فاركس ، دبيرخانه سمينار متن زير را جهت اطلاع همشهريان ارجمند تقديم مي دارد
 
 
فارکس چیست ؟
فعاليت در فاركس براي تمام اقشار جامعه، گروههاي سني مختلف همراه با حداقل سرمايه امكان پذير است . به عبارتي براي ورود به بازارهاي فاركس پيش شرط سواد و دانش فني يا مدرك دانشگاهي مطرح نيست.
در مقابل گروهها و رده هاي سني مختلف مي توانند به راحتي در اين بازار سرمايه گذاري كنند و همچنين با حداقل سرمايه حتي يك هزار تومان نيز نيز مي توان وارد فاركس  شد.
البته فراموش نشود كه  فعاليت در بازار بين اللملي فاركس كاملا علمي است و افرادي در اين رده موفق هستند كه بتوانند به صورت فني و علمي عمل نمايند كه خوشبختانه دوره هاي آموزشي فاركس در اكثر شهرستانهاي ايران برپا مي شود.
به زبان ساده "فارکس" بورس بین المللی تجارت ارز می باشد. این بازار به دلیل نوسانات قابل توجه و حجم بالای معاملات، فرصت مناسبی است برای افراد و موسساتی که مایل اند در بورس بین المللی به تجارت و سرمایه گذاری بپردازند.
 
مفهوم بورس
يک نوع بازار مالي است که در آن سرمايه در معرض عرضه و تقاضا قرار ميگيرد و تدبيري است براي منحرف کردن مقدار قابل ملاحظه اي از منابع کشور از تهيه کالا ها و خدمات مصرفي به سوي توليد کالاهاي سرمايه اي است..
 
 
كاركرد بورس
در نظر بگيريد شما تصميم داريد كه يك مغازه بزرگ را بخريد، به يك بنگاه املاك مراجعه مي كنيد و سپس با انجام تشريفاتي يك يا سه يا شش دانگ مغازه را مي خريد
حال اگر بخواهيد صاحب بخشي از كارخانه ايران خودرو شويد چه راهي وجود دارد؟ وارد تالار بورس شده و سهامي از ايران خودرو را خريداري مي كنيد .
در اصل ايران خودرو در بازار بورس ايران، سهام خود را عرضه مي كند تا سرمايه گذاران بتوانند به راحتي سهام اين كارخانه را خريداري كنند.
بورس يك بازاري است كه در آن سهام شركتها و كارخانجات صاحب نام و داراي سرمايه عظيم خريد و فروش مي شود و در قبال خريد هر سهم، سرمايه اي در حساب  شركت مذكور ريخته مي شود . با توجه به روند سوددهي و ضرر دهي شركت مبتني بر شرايط داخلي و خارجي آن شركت، سهام شركت مذكور داراي ارزش كمتر يا بيشتر مي شود .
حال شركت كه سهامش در بورس عرضه مي شود از قبال سرمايه گذاران داراي سرمايه مي گردد و در مقابل سرمايه گذار در قبال خريد و فروش سهام مي تواند به سودهي موردنظر خود دست يابد.
 
 
  وظايف بورس :
1) تعيين قيمت کالا ، سهام مؤسسات و ساير اوراق بهادار صرفاْتحت تأثير قانون عرضه و تقاضا و اوضاع و احوال اقتصادي موجود بدون آنکه تحت تأثير نظر ها و خواسته هاي شخص يا اشخاص قرار گيرد .
2) تهيه آخرين آمار ها و اطلاعات در باره وضعيت مالي و اقتصادي شرکتهايي که سهام آنها براي معامله در بورس پذيرفته شده است وقراردادن اين آمارها و اطلاعات در اختيار تمامي کساني که قصد انجام معامله بر روي آنها را دارند .
3) مطابق سوابق و بررسي صحت و سقم مدارک ارائه شده به بورس در مورد وضعيت مالي و اعتباري شرکتها 
4) واحد هاي اقتصادي به منابع مالي بيشتر دسترسي پيدا کرده و اين امکان را مي يابند که کار آمدتر و اثر بخش تر فعاليت کرده و آسانتر ، ارزانتر و فراوانتر توليد کنند .
5) به دليل مشارکت گروه کثيري از مردم جامعه در سرمايه گذاريهاي واحد هاي اقتصادي ، درآمدهاي واحده اي مزبور بين افراد بيشتري تقسيم مي شود و از جمع شدن ثروت نزد عده اندکي از مردم جامعه جلوگيري مي شود . 
 
بازارهاي بين المللي بورس
امروزه با استفاده از تکنولوژی پیشرفته، این امکان فراهم شده است تا سرمایه گذاران، تحولات و نوسانات لحظه به لحظه تمامی بورس های جهان را زیر نظر گرفته و از فرصت های سرمایه گذاری در هر کجای جهان بهره اقتصادی ببرند. در واقع تکنولوژی محدودیت ها را از بین برده و سرمایه گذاری و معامله در تمامی بورس های جهان برای تمامی افراد میسر گردیده است.
به این معنی که همه می توانند از طریق اینترنت به شبکه تجارت بین المللی متصل شده و قیمت های لحظه ای تمامی کالا ها، ارز ها و سهام را مشاهده و تحلیل نمایند و در فرصت های مناسب، دستورات خرید و فروش خود را به کارگزاران بین المللی برای معامله ارز، سهام، طلا، نفت و سایر کالاهای قابل معامله ارسال کنند.
کافی است تحلیل کنید و به نتیجه برسید که کدام ارز در مقابل ارز دیگر قوی خواهد شد، کدام کالا (نفت، طلا و...) ارزان یا گران خواهد شد و کدام شاخص سهام (داو جونز، نزدک، S&P و...) رشد یا نزول خواهد داشت. در این هنگام می توانید با یک کلیک دستور خرید یا فروش را به کارگزار خود ارسال کنید. معامله مورد نظر شما در عرض چند ثانیه اجرا خواهد شد و شما می توانید از نوسانات قیمت منتفع شوید.
 
فاركس چيست؟
فارکس مخفف دو کلمه FOreign EXchange یا بازار جهانی است بعبارتي بازار تبادل ارزهای خارجی فارکس  است.
 فارکس بزرگترین و کارا ترین بازار  مالی جهان با گردش روزانه  سه تريليون دلار است که چهل درصد کل تجارت الکترونیک جهان را نیز شامل می شود.
فارکس بر خلاف بازار های سهام متمرکز نیست ومبادلات از طریق اینترنت و سایر وسائل ارتباطی بین فعالان مختلف بازار فارکس در نقاط مختلف جهان انجام می شود. به همین دلیل فارکس 24 ساعت شبانه روز طی پنج روز هفته فعال است. چهار ارز عمده جهان شامل دلار آمریکا ، پوند انگلیس ، فرانک سوئیس و ین ژاپن مي شوند که عمده حجم معاملات فارکس مربوط به این چهار ارز است. مهمترین بازار های جهان به ترتیب اهمیت بازار لندن ، نیویورک و توکیو هستند و بیشترین نوسانات نیز در ساعات اولیه فعالیت این بازار ها روی می دهد و در ساعات دیگر نوسانات فارکس کمتر است.
 
 
 
شماره تماس  دبيرخانه : 8242246
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا